3 Ocak 2012 Salı

ALTERNATİF MEDYA DERSİ KAPSAMINDA HAZIRLADIĞIM MAKALEM...

ALTERNATİF MEDYA
Ana Akım Medya Nedir ?
            Ana akım medya çoğu zaman çoğunluğun sesi olarak hareket etmektedir. Gerçek ana medya temelde insanları oyalamaya çalışır. Aman başka bir şey yapsınlar bizi rahatsız etmesinler mantığıyla hareket eden bu medya örneğin profesyonel sporla ilgilensinler der ya da seks skandalları, ünlü kişiler ve sorunları gibi şeylere takılsınlar ister. Neyle ilgilenirse ilgilensinler yeter ki ciddi olmasınlar. Özellikle son yıllarda oluşan " Televole Kültürünü " de ana akım medya ve işlevler açısından açıklamak mümkün olabilir. Ayrıca onlara göre halk her işe burnunu sokan dışarıdaki cahillerdir. Onları kamusal alandan uzak tutmalıyız çünkü çok aptaldırlar ve burunlarını sokarlarsa sadece sorun yaratırlar, onların görevi katılımcı değil izleyici olmaktır. ( Horuz, 2005 : 22 ) görüşü hakim görüştür.
            Kapitalist sistemin ve piyasa koşullarının değişmesinin etkisiyle medya, ticari bir işletme olarak faaliyet göstermeye başlamıştır. ( Mete, 2008 : 50 ) Ticari işletmelerin amacı karlarını maksimize etmektir. Dolayısıyla medyada değişen koşullarla birlikte ticari bir işletme kimliğine bürünmüş ve sadece karını maksimize etme amacı gütmektedir. Medya ayakta kalabilmek için tabii ki karını yükseltmeye çalışacaktır. Ancak medyanın temel amacı olan bilgi verme, ekonomik, siyasi ve kültürel olaylarda kamuyu oluşturma, bilinçlendirme ve yönlendirme hiçbir zaman kar olgusunun arkasından düşünülmemeli bu amaçlar medyanın olmazsa olmaz temel amaçlarıdır. Son yıllarda medya ekonomisinde yaşanan gelişmeler, yatay, dikey, çapraz tekelleşmeler ve medya sahiplik yapısının değişmesi bu amaçların erozyona uğramasına neden olmuştur. Erozyonun nedeni ise medyayı karlı bir alan olarak görmeye başlayan holdinglerin medya sektörüne atılmasıdır.
            Ana akım medya kendisini denetleyen ve finansa eden güçlü toplumsal grupların ve iktidarların çıkarlarına hizmet eder demek mümkündür. Ayrıca onların lehine propaganda yapan bu medya çıkarcıların istedikleri önemli gündemleri ve ilkeleri ele alır. Holding patronlarının medya sektörüne yönelmesi ve yaşanan tekelleşme, özelleştirme süreçlerinin ardından temel kaygısı kar olan medyanın temel amaçlarını önemsemeyen anti demokratik ve tek sesli medya kuruluşları ortaya çıkmıştır. Bu şirketler ticari kaygıları nedeniyle iktidarla ve diğer kurumlarla işbirliği içerisine girmiş " doğru " habercilik anlayışına gölge düşürmüşlerdir. Bu şirketler çoğu zaman yine ticari kaygıları ön planda tutarak egemen ideolojinin sesi olmuş yerele, ötekine, egemen ideolojiye, muhalif seslere sayfalarını, ekranlarını, alıcılarını kapatmışlardır. Bu durumda gazetesiyle, radyosuyla, televizyonuyla birçok medya kanalı varken, tek sesliliğin oluşmasına yol açmıştır. Böylelikle büyük sermayenin yöneticisi olduğu medya kanalları sadece egemen ideolojinin sesini yansıtan kanallar haline gelmiş, tek sesli, anti demokratik kanallar olmuşlardır.
            Tüm bu sebeplerden medyanın asıl görevi olan doğru bilgi aktarımı ve kamuoyu oluşturma amaç, özel sermayenin mülkiyetinde tamamen erozyona uğraşmıştır. Günümüzde tekelci sermayenin yönetimindeki medya kuruluşlarının bu önemli temel amaçtan uzaklaştığı, aktarılan bilgi ve haberde tekelcinin özel yargılarının, tercihlerinin yansıtıldığı görülmektedir. İktidarla arasını bozmak istemeyen tekelci sermaye yönetimdeki medya kuruluşları, kamuoyunu yanlış bilgilendirerek manipüle etmektedir. Temel amacı ticari kaygı olan medya kuruluşları demokrasinin çok önemli bir ayağı olan kamuoyu oluşturma işlevini toplumu yanlış bilgilendirerek yerine getirememekte, böylece antidemokratik uygulamalar içine girmektedir.
            Son olarak egemen ideolojinin sesi olan muhalif seslere, yerele, ötekine kendisini kapatan geleneksel medyanın, demokrasinin olmazsa olmaz koşulu olan çok seslilik işlevini göz ardı ettiğini söyleyebiliriz.
Alternatif Medya Nedir ?
            Çağdaş Ceyhan ( 2009 : 1 ) Alternatif Medyayı, şu şekilde tanımlamaktadır; Küreselleşen medya ortamında temsil edilemeyen toplum kesimleri kendi seslerini duyulabilmek için ana akım örgütlenme yapıları ve içerikleriyle ana akım medyaya karşıt oluşturandır.
            Alternatif medya derken sadece yeni iletişim teknolojileri ve yeni kitle iletişim araçları değil aynı zamanda geleneksele karşı bir duruşta kastedilmektedir. Alternatif Medya, Alternatif Basın derken kastedilen bilginin alternatif ve bakış açısının alternatif olmasıdır.
            Erol Mutlu ( 1998 : 35 ) İletişi Sözlüğünde alternatif medyayı söyle tanımlamıştır : Yerleşik ve kurumsallaşmış siyaseti ( Toplumda değişimi savunma veya en azından geleneksel değerlerin eleştirisi anlamında ) açıkça reddeden veya ona meydan okuyan kitle iletişim biçimleridir. Bunlar köktenci ( Radikal ) veya yer altı iletişim araçları olarakta adlandırılırlar.
            Alternatif medya, doğru ve güvenirli habercilik anlayışında içinde görsel ve yazılı medyanın dışında bu medyaların yazmadığı ya da açıklamadığı haberleri sunar. Ülkenin yerel haberlerini de içeren, yeri geldiğinde ona medya kanallarında muhalif olabilecek bir medya kanalı olarak tanımlanabilir. Alternatif medyanın felsefi temeli, kendini küresel düzenin hakim ideolojik yapısının, geleneksel medyanın baskın ticari habercilik kodlarının konumlanması ile ilgilidir. Geleneksel medya ticari kaygıları ön planda tutarken, alternatif medya için ticari kaygılar önemsizdir.
            Alternatif medya yerel, sivil yurttaşlar arasında iletişimsel bir kanal yaratmaya öncelik vererek, herkesinb kendi görüşünü özgürce ifade edebileceği, serbest, katılımcı bir platform sunar. ( Mete, 2008 : 54 )
Alternatif Medyanın Özellikleri
            Alternatif medyanın özelliklerinden birkaçını şu şekilde sıralamak mümkündür ( Horuz, 2005 : 26 )
* Alternatif olmak kurumun yöneticilerinin şu ya da bu tarafta olmasıyla ya da editöryal içeriğin sağ ya da sol olmasıyla değil kurum olarak alternatif olmak kurumun nasıl organize olduğuyla ilgilidir.
* Alternatif medya reklamcılara, seyirci / okuyucu satmayı amaçlamaz
* Ana akım medya toplumda belirlenmiş toplumsal hiyerarşiyi yeniden üretmek ya da pekiştirmek şeklinde yapılanmıştır ve genellikle diğer temel sosyal enstitüler ve özellikle kurumlar tarafından kontrol edilirler. Alternatif medyanın tersi bir iddiası olmalıdır.
* Alternatif medya kurumu karını sürekli artırmaya çalışmaz. Okuyucusunu / izleyicisini reklamcılara satmaz, geniş ve halktan okuyucular arar.
* Yapısını toplumdaki mevcut hiyerarşiyi yıkmak ve diğer sosyal enstitülerden ve özellikle kurumlardan adamakıllı mümkün olduğunca farklı ve bağımsız kalmak üzere kurar.
* Alternatif medya kurumu kendisini medyanın organizesinde ve toplumsal aktivitede yeni yollar açacak projenin bir parçası olarak görür.
            Alternatif medyanın bu özelliklerinden yola çıkarak, alternatif medyayı alternatif yapan özellikleri şu şekilde sıralayabilir:
- Kendilerini alternatif olarak tanımlayıp tanımlamadıkları
- Organizasyon yapıları
- Dağıtım ve üretimi nasıl gerçekleştirdikleri
- Haber toplama ve yazma pratiklerinin nasıl olduğu
- Politika ve habercilik ilişkilerini nasıl korudukları
- Yaşamlarını nasıl sürdürdükleri
- Alternatif kamusallık oluşturup oluşturamadıkları
- Okuyucularının kimler oldukları
            Tüm bu sorulara verilecek olan cevapların karşılığı o medyayı alternatif yaptığı ya da yapmadığını gösterir.

ALTERNATİF BİR MEDYA: YEREL GAZETECİLİK

Yerel Gazatecilik ve Özellikleri
Yerel basın ülkenin çeşitli yörelerinde özellikle büyük kentler dışındaki yerleşim birimlerinde, il, ilçe ve beldelerde,  günlük,  haftalık ya da daha fazla aralıklarla yayımlanan, yayımlandıkları yörenin haberlerini veren, sorunlarını dile getiren, halkın isteklerini halka aktarmayı hedefleyen yazılı basın organlarıdır. Genel olarak bir kasaba ya da kentte yaşayan insanları ilgilendiren haberlerin yer aldığı ve o kentte yayımlanan gazete olarak da yayımlanmaktadır.(Girgin,2001:160) Ayrıca yerel basın Türk kamuoyunda ‘’Anadolu Basını’’ ya da ‘’taşra basını’’ olarak da tanımlanmaktadır.
Türkiye’de bugün Edirne’den Ardahan’a 81 il ve yüzlerce ilçede yayımlanan binlerce yerel gazetenin ataları Osmanlı döneminde eyalet sisteminden vilayet sistemine geçişle yayımlanmaya başlayan ‘’vilayet gazeteleridir’’ 1894’te bir nizamnameyle vilayetler oluşturulurken, kentler de birer matbaa da kurulmuştur. Genellikle devletin kırtasiye gereksinimlerinin karşılandığı bu matbaalar da, daha sonra resmi nitelikli vilayet gazeteleri çıkarılmaya başlanmıştır (Faraç,2000:22). Bu bağlamda vilayet gazetelerinin ilk örneğini Tuna gazetesi oluşturmaktadır. 1865’te Türkçe-Bulgarca olarak yayımlanmaya başlayan Tuna gazetesinin ardından uygulama giderek yayılmış ve 18972den itibaren Osmanlı vilayetlerindeki vilayet gazetelerinin sayısı 29’a ulaşmıştır. Tirajları 500’ü aşmayan bu gazeteler genellikle haftalık olarak çıkmıştır
Yerel basının temel özeliği yayımlandığı yörede, bireylerin sorunlarını çözmeye yardımcı olmak, bireyler arasındaki ilişkilerin olumlu yönde gelişmesini sağlamak, yerel düzeydeki kamuoyunun oluşmasına katkıda bulunmak ve bu arada yerel yönetimleri bir ölçüde denetleyerek, eleştirerek kamu görevi yapmaktır.
Yörenin özelliklerini en ince ayrıntısına kadar yörenin gazetecisi, yerel gazeteci bilir. Yaygın gazetecinin bunları bilemediği de zaman zaman aktarılan yanlış bilgi ve yorumlardan ortaya çıkmaktadır.
Yerel basın bölgenin ve bölge de yaşayanların her türlü sorununu ve bu sorunların karşısında üretilebilecek çözüm önerilerini gündeme getiren, tartışan, yerel yönetim ile merkezi yönetim arasında köprü işlevi gören, halkın gözü kulağı olduğu kadar, yerel yönetimin dili de olabilen bir işleyişle, kişileri küreselleşme girdabından biraz olsun alıkoymaktadır. Aslında yerel basın bir yönüyle ülke basınına malzeme sağlamak da onlara yardım hazırlamaktadır.
Yerel basın mensubu, doğrudan bölge halkıyla iç içe yaşadığı için bölgede gelişen olaylara çok daha yakındır. Yerel halk kendi gazetesinde kendi sorunlarını, gelişmelerini, sesini, yüzünü, görür, kendisiyle ilgili her şeyi daha yakından izler; olaylara daha yakından sahip çıkar. Yani yerel gazete bir anlamda yerel halkın kulağı, gözü ve sesidir.
Yerel gazeteler zaman zaman devlet temsilcileri ile kamu yetkililerinin kullanım ve propaganda aracı olarak görülseler de aslında yörede yönetenlerle yönetilenler arasında bir köprü durumundadır. Yerel kamuoyunun temel iletişim aracı olan yerel basın, yöredeki kamusal çalışmaların, yatırımların, uygulamaların da denetçisi konumundadır. Çünkü küçük kentlerde yabancılaşma büyük kentlerdeki gibi olmadığından gazeteci yakın çevresindeki gelişmelerle daha bir ilgilidir. Yoğun bir küreselleşmenin yaşandığı günümüzde bir yandan yerel ve yöresel kalma eğilimi de gelişmektedir. Bireyler ‘’zorunlu dünya vatandaşı’’ olurken yerel bağlarını koparmanın kendilerini yalnızlığa sürükleyeceğini bilincini taşımaya başlamıştır. Bir yandan da siyaset ve yönetimdeki merkeziyetçilik terk edilmeye başlanmıştır.
Yerel Basını Teşvik Eden Etkenler
Toplum yaşamında yerel gazetelerin çok önemlim işlevleri vardır. Bu gazeteler yayımlandıkları kentlerin hatta ilçelerin insanlarıyla iç içedir. Hatta onlardan bir parçadır. Ulusal gazetelerin bir türlü ulaşamadıkları noktalar bunlardır. Bu nedenlerle yerel basın çeşitli ülkelerde değişik etkenler nedeniyle doğup gelişmiştir. Bu etkenleri şu şekilde sıralamak mümkündür.
1.      Coğrafya
Birçok ülkede geniş toprak alanları yerel basının doğuş nedeni olmuştur. Uzaklık içine kapanmanın, sorunlara yerel çözümler aramanın nedenlerinden biridir.
2.      Ekonomi
Türkiye de de son yıllarda belgelendiği gibi ekonomik gelişme yerel basını teşvik etmektedir. Gelişen ekonomiler iletişim gereksinimini körüklemekte satın alma gücünün yükselmesi tirajları arttırmakta, artan tirajlar da yeni ürünlerin tanıtılmasında aracı olmaktadır.
3.      Siyaset
Yerel gazete yayımlanmasını teşvik eden etkenlerin en önemlilerinden biri de siyasal görüş ayrılıklarıdır. Belirlim kişi ve gruplar yörede kendi siyasal görüşlerini yaymak amacıyla gazete yayımlamakta ya da daha önce yayımlanmakta olan gazeteler belirli görüşlere angaje olmaktadır.
4.      Bölgecilik
Belirli bölge ve yörelerin komşularıyla ekonomik rekabetleri toplumsal sonuçlar doğurmaktadır. Bu açıdan gazeteler yöresel ve bölgesel rekabeti körüklerken gerçekleştirdikleri iletişimle de ekonomik atılım ve uygulamalar için gerekli verileri sağlamaktadır.

5.      Kültürel Farklılık
Kültürel farklılık birçok ülkede yerel gazeteciliğin gelişmesini adeta zorlamıştır. Gelenek ve göreneklerini kaybetmek istemeyen, bunları aksine gelecek nesillere aktarmak isteyen bireyler bu yolda en kolay çözüm olarak gazete yayımlamayı görmektedirler.
6.      Etnik Farlılık
Etnik farklıkta yine yerel, yöresel gazeteciliğin ortaya çıkış nedenlerinden biridir. Ülkenin bölünmez bütünlüğünü bozmadan etnik gruplarda kendi seslerini duyurabilmek için yerel gazeteyi tercih etmişlerdir.
7.      Okuma Alışkanlığı
Okuma alışkanlığı ülkeden ülkeye ulustan ulusa değişmektedir. Düzeyli bir eğitimle pekiştirilen bu alışkanlık birçok ülke de çok sayıda çeşitli yayının ortaya çıkmasına ve en önemlisi bunların yaşamasını sağlamaktadır.
8.      Teknolojik Gelişme
Teknolojik gelişme özellikle kitle iletişim araçlarının üretiminde büyük kolaylık sağlamıştır. Dolayısıyla iletişime ilgi elde olmayan nedenle ertelenmemektedir. Gazete sabahın erken saatlerinde gerekli haberlerle okuyucuya sunulmakta isteyen artık bilgisayar ve yazıcı sayesinde ‘’gazetecilik’’ basabilmektedir.
9.      Ürünlerde Farklılaşma
Farklı bir şey üretme değişik bir ürün ortaya çıkarma insanın doğal dürtüsüdür. Özellikle çeşitlilik, iletişimde aranan bir niteliktir. Türkiye de birçok il ve ilçe de umulmayan sayı da yayımlanmaktadır.
Yerel Basının Temel Sorunları
Yerel basının gelişmiş olması ve güçlenmesi yerel iletişimi arttırmak da ve bu iletişim yerel yönetimi etkilemektedir. Bu da yerel demokrasinin, yerel demokratik yönetimin güçlenmesine ve halk tarafından benimsenmesine yardımcı olmaktadır. Bu bağlamda devlet kurum ve kuruluşlarının yerel basına yönelik ilgi eksikliği, nedeniyle yerel basın kendisine değer verilmeyen, ciddiye alınmayan, sorunlarına çözüm üretilmeyen bir konumda kalmıştır.
  Yerel basının temel sorunlarını şu şekilde sıralamak mümkündür;
*İlgi yetersizliği
*İstanbul gazetelerinin bölge sayfaları
*Yazım, basım ve yayım sırasında yaşanan aksaklıklar
*Naylon kadrolar
*Yetersiz altyapı
*Resmi ilan pastası
*Eski makine parkı
*Teknoloji yetersizliği
*Profesyonel kadro eksikliği
Memleketimden Ne Haber ‘’Özhaber’’
Özhaber Gazetesi Tokat’ın Zile ilçesinde yerel gazetecilik faaliyetini sürdürmektedir. Kendisini günlük siyasi müstakil gazete olarak tanımlayan Özhaber logosunun hemen altında Mustafa Kemal Atatürk’ün ‘’ Siyasi zaferler ekonomik zaferlerle taçlandırılmazlarsa başarılı olunmuş sayılmaz ‘’sözüne yer vermiştir. Bu yerel gazetenin özelliklerini şu şekilde sıralamak mümkündür;
*Gazete günlük bir gazetedir.
*Fiyatı 25 kuruştur.
*1997 yılından beri yayın hayatını sürdürmektedir.
*Sahibi ve genel yayın yönetmeni Hüseyin Akay mesul müdürü Ali Akay’dır.
*Basımını Akay Ofset Matbaacılığı’nın üstlendiği Özhaber
 Resmi ilan ve reklamlara da yer vermektedir.
*Toplam 4 sayfa olarak yayımlanmaktadır.
*Gazete okuyucu yazılarına açıktır.
Belli başlı bu özelliklerini taşıyan Özhaber1 gazetesi yörenin sorunlarını, ihtiyaçlarını, bölgede yaşanan olayları ele almayı amaçlamakta ve bunları gazetesine taşımaktadır.

Yerel Gazetecilikte Yeni Bir İmaj Olarak İnternette Yerel Gazetecilik
İnternet Gazeteciliği
Alternatif medya kanallarının tekelleşen ve holdingleşen geleneksel medya karşısında medya piyasasına girebilmesi oldukça zorlaşmakta ve hemen hemen imkansız bir girişim olmaya başladığı görülmektedir.(Mete,2008:99) Anacak 1990’lardan itibaren gelişen ve medya piyasasının yükselttiği maliyetleri oldukça düşüren internet teknolojisi alternatif medya kanalları için yeni bir olanak yaratmaktadır.
İnternet teknolojisi maliyetleri aşağıya çekerek alternatif medya kanallarının ekonomik sorunlarını ortadan kaldırmakta, böylece alternatif medya kanallarının seslerini duyurmaları için önemli bir olanak oluşturmaktadır. Ancak internet teknolojisinin verdiği bu olanak özgürlükçü bir bakış açısıyla ve alternatif bir medya kanalı kurulması dert edinilerek yapılırsa gerçek anlamda bir olanak olarak karşımızda duracaktır. Geleneksel medyadan farklı bir şey söylemek ötekinin, ezilenin, esini duyurmak kar amacıyla hareket etmemek gibi temel amaçlar bir kenara bırakılırsa geleneksel medyanın taklitçiliğini yapmaktan başka bir şey olunmayacaktır. Ayrıca internetinde geleneksel medya kanallarının alana olan ilgisi nedeniyle bir süre sonra egemenler tarafından şekillendirileceği, önümüzdeki süreçte alternatif medya kanallarının, ötekinin sesi olanların yeni alanlarda mücadelelerini sürdüreceği tahmin edilmektedir.

İnternet Gazeteciliğinin Gelişimi
İnternet gazeteciliğinin gelişimine baktığımızda internet haberciliğinin kökeninin televizyondaki teletext yayınları olduğunu söyleyebiliriz. İnternet gazeteleri ilk olarak ABD’de ortaya çıkmıştır.1995’te 8 büyük gazete (The Washington post, New İnternet gazeteleri ilk olarak ABD’de ortaya çıkmıştır.1995’te 8 büyük gazete (The Washington post, New York Times, Daily Mirror, Herald Tribune gibi) baskıya hazır gazete sayfalarını online olarak anında aktarmak amacıyla; Yeni Yüzyıl yayım ağı adıyla bir şirket kurarak haber yayıncılığında sanal dönemi örgütsel olarak başlatmışlardır.
Türkiye de yayınını internete aktaran ilk kuruluş Aktüel dergisidir. 19 Temmuz 1995’te internette sayfa açan Aktüel dergisi bu anlamda Türk basın tarihinde bir ilki gerçekleştirmiştir. Türkiye de internete ilk açılan gazete ise Zaman gazetesidir. Zaman gazetesini Milliyet, Hürriyet, Sabah ve diğer gazeteler izlemişlerdir. Türkiye de yayın yapan ilk internet gazetesi ise XN(eksen) dir.
İnternet gazetecilik mesleğini üç yönden değiştirmektedir. Gazetecinin rolünü demokraside bir ara güç yapma potansiyeli, medya profesyonellerine çalışırken muazzam, düzenli kaynaklar ve sınırsız teknolojik imkânlar sunmakta kendine özgü bir gazetecilik yaratmaktadır.

İnternet Gazeteciliğinin Özellikleri
1)      Gerçek Zaman
Online gazetecilikte haber anında yayınlanabilir. Haber ve olayların gelişmeleri kitleye anında yansıtılabilir. Bura da diğer iletişim araçlarına göre yeni olan bir şey yoktur. Çünkü benzer yayınları telefon, telgraf, radyo ve televizyon aracılığıyla da anında yapabilmekteyiz. Bura da farklı olan ise internette ki tartışma, konuşma ortamları ve e- mail araçlarından yararlanmak,  okurun aktif katılımını sağlamak, çok geniş bir çevreden sıcak ve taze enformasyon toplayarak bunu yayınlamaktır.
2) Yer ve Zaman Farklılığı Yok
Online gazetecilik yer ve zaman farklılığını ortadan kaldıran bir özelliğe sahiptir. Online yayınlar, basılı materyal, film, radyo, televizyon yayınlarındaki gibi günlük izlenebileceği gibi, anlık gelişmelerde anında duyurulabilmektedir. Ayrıca ülkeler arası zaman farklılığı diye bir sınırlılık online yayınlarda yoktur. Online yayınlar çoğunlukla kendi siteleri içerisinde arşivlenmekte ve sonraki kullanımlar için kolay ulaşım imkânı sağlamaktadır.

3) Multimedya
Online gazetecilik multimedya unsurlarını da kapsamaktadır. Yazı ve grafikler, ses, müzik, hareketli görüntü, animasyon ve üç boyutlu görüntüler bu unsurlardandır.
4) Etkileşimlilik
Online gazetecilik etkileşimlidir. Hipermetin bağlantıları, web üzerinde etkileşimliliği sağlamak için önemli bir mekanizma sunmaktadır. Geleneksel habercilik okura haberi doğrusal ve tek yönlü öykülemeyle sunmaktadır. Online gazetecilik ise okura bir katılım olanağı vermekte; okur istediği yere sayfadaki bağlantılarla ulaşabilmekte tepkisini yine ilgili bağlantılara tıklayarak e-posta ile anında bildirebilmektedir. Aynı web sitesi içindeki sayfalara veya farklı web sitelerine iç ve dış bağlantılar, dokümanların kaynaklarına kolayca erişimi sağlamakta; bu olanak bir gazetecilik için haberi ile ilgili araştırmasında daha geniş enformasyon toplamasına yardımcı olmaktadır.

İnternet Gazeteciliğinin Avantajları
İnternet gazeteciliği geleneksel gazetecilik ile karşılaştırıldığında birtakım avantajlar içerir. Bu avantajlar hem gazeteci hem de okuyucu açısından çeşitli kolaylıkla sağlar.(Horuz,2005:54)
Çağın teknoloji mucizesi internet basın sektörüne de damgasını vurdu. İnternet sayesinde gazete, dergi, radyo ve televizyon gazeteciliğinin yanı sıra yepyeni bir sektör gelişti: “İnternet Gazeteciliği”
Günlük haber takibi, haberin seçimi, araştırma habercilik, haber yorumları, röportajlar, hız, haber akışına uygun fotoğraf seçimi ve hatta haber ve fotoğrafın sayfalara yerleştirilmesi internet gazetecilerinin günlük işleri arasındadır. İnternet gazeteciliğini diğer basın kollarında ki gazetecilikten ayıran önemli bir unsur oralar da olmayan teknik çoklu ortam olanaklarıdır. İnternet redaktörü eğer gerek görürse bir haberi sadece fotoğrafla değil video filmi ya da sesle süsleyebilir.
İnternet gazeteciliğinin diğerlerine göre belki de en zor yanı haberi mümkün olduğunca kısa tutma zorunluluğudur. İnternet kullanıcıları arasında yapılan anketlere göre, internet redaktörü haberi en fazla yedi paragrafta toparlamak zorundadır. Çünkü daha uzun metinler okuyucu tarafından tercih edilmemektedir.
İnternette yayın yapan hemen hemen tüm gazetelerin ortak düşüncesi internetin özgür ve sansürsüz ortam olmasının öneminden bahsettiğini söyleyebiliriz. Özellikle klasik medya da ki patron ya da yazı işleri gibi denetim unsurlarından kaçan kişilerinde internette habercilik yapmaya soyunduklarını görmekteyiz. Önemli bir kesim ise internetin interaktif ya da etkileşimli oluşunun gazeteciler için çok önemli bir unsur olduğunu ve bunun çekiciliğini öne çıkarıyor.

İnternette Yerel Bir Gazete; “Tokat kültür haber dergisi”
Yayın hayatını www.tokatkultur.com.tr  adresinden sürdüren bu yerel gazetenin bay ajans web tasarım – reklam- organizasyon – promosyon adına imtiyaz sahibi Bayram Güvercin’dir. Gazetenin genel yayın yönetmenliğini Zekeriya Yılmaz, yayın koordinatörlüğünü Sertan Elver, yazı işleri müdürlüğünü Mustafa İlitir, tasarım mizanpajını Gökhan Yıldırım, halkla ilişkiler reklam işini ise Murat Güvercin üstlenmiştir. Gazetenin yazarları ise Bayram Güvercin, İsmail Avşar, Zekeriya Yılmaz, Gültekin Yılmaz ve Metin Güvercin’dir. Bu internet gazetesinin diğer özelliklerini ise şu şekilde sıralamak mümkündür.
*Gazete 2009 yılından beri yayın hayatını sürdürmektedir.
*Tokat’ın bütün ilçeleri ile ilgili haberlere yer verilmektedir. Bunun için ilçe kategorileri oluşturulmuş ve bu kategorilere verilen linklerle her ilçeyle ilgili haberleri ayrı ayrı vermektedir.
*Site de en çok okunan kısmı da yer almaktadır. Bu kısım bugün, dün, son yedi gün ve bir ay şeklinde sınıflandırılmıştır.
 *Sitenin altyapısını MyDesing haber sistemi üstlenmektedir.
 *Site de reklamlara da yer verilmektedir. Türk Telekom, Ekol Dershaneleri, Papirüs Kağıt Sanayi, Acar Group, Bizim Sigorta reklam veren firmalardandır.
 *Site de günlük meteoroloji tahminleri de yer almaktadır. Tokat’la birlikte İstanbul’unda hava tahminleri site de yerini bulmaktadır.
*Yörenin sanatçıları ve video klipleri de site de mevcuttur. Eryılmaz, Seyhan Güler, Davut Şahin, Nilüfer Sarıtaş ve Deniz Gül yörenin sanatçılarındandır.
*Tokat kültür “Atatürk ve Tokat” linkine de yer vermiştir.
*Yerel bir gazete olan Tokatkültür Tokat ilinin tanıtımını da sayfasında yapmaktadır. Resim galerisi, tarihi, kültürel yapısı, kurum telefonları ve Ballıca mağarası gibi linklerle yöreyi tanıtmaktadır.




KAYNAKLAR

Faraç, Mehmet (2000), Türkiye’deki Yerel Basın Hakkında Genel Bilgi, Türkiye ve Almanya’da Yerel Gazetecilik içinde, KONRAD ADENAUER Vakfı Yayınları, Antalya.
Girgin, Atilla (2001), Türk Basın Tarihinde Yerel Gazetecilik, İnkılap Kitapevi, İstanbul.
Köse, Hüseyin (2007), Küresel Akıntıya Karşı Sivil Arayışlar; Alternatif Medya, 24 Yayınevi, İstanbul.
Mutlu, Erol (1998), İletişim Sözlüğü, Ayraç Yayınevi, Ankara.


Horuz, Serdar (2005), Alternatif Medya ve İnternet Gazeteciliği, Gazi Üniversitesi, Sosyal  Bilimler Enstitüsü, Gazetecilik Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Master Tezi.
Mete, Yücel (2008), Alternatif Medya Biçimi Olarak İnternet; Bağımsız İletişim Ağı (BİANET) Üzerine Bir Araştırma, Gazi Üniversitesi, Sosyal  Bilimler Enstitüsü, Gazetecilik Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.


Ceyhan, Çağdaş (erişim tarihi: 20.10.2011), Medyada Alternatif Bir Hal: ‘AHALİ’ ve Karşıt Kamusallık, http://www.kurgu.anadolu.edu.tr/dosyalar/9.pdf.
Tokat Kültür Haber Dergisi (erişim tarihi: 03.12.2011), http://www.tokatkultur.com.tr/.

1 yorum:

  1. Wynn casino - Dr. Maryland
    Wynn's casino is located 오산 출장안마 in 제천 출장샵 the heart of downtown downtown Las 김해 출장마사지 Vegas, across the street from High Roller and Downtown Las Vegas. The casino has 전라남도 출장샵 a What kind of restaurants are available in Wynn Las Vegas?Can I gamble 광주광역 출장안마 at Wynn Las Vegas?

    YanıtlaSil